top of page

Anasayfa > Teknik > EÄŸitim>Teknik EÄŸitim

Turbo Arızaları, Etkileri ve Sebepleri

Turbolar, içten yanmalı motorlarda yanmanın optimize deÄŸerlerde olmasını ve motorun performansı arttırmak için kullanılırlar. Bir turbo doÄŸal havalandırmalı motora göre güç çıktısını %15-25 artırabilir. Turbo egzoz gazı tarafından döndürülür, bu nedenle kayış tahrikli süperÅŸarj sistemi gibi motordan güç çekmez. DiÄŸer yandan bir turbo, gaz valfi açılıp egzoz akışı artana kadar ekstra itiÅŸ saÄŸlamaz. Böyle olunca dönmeye baÅŸlayarak motora daha fazla hava itmeye baÅŸlar. Turbolar 200.000 rpm ve hatta daha üstünde dönebilir. Fakat bu hızlara ulaÅŸmaları birkaç saniye alır. Turboların merkez yapısında hava emiÅŸ çarkı (kompresör tarafı), Egzoz gazı emiÅŸ çarkı (Türbin tarafı) ve bunların baÄŸlı olduÄŸu ÅŸaft bulunur (Bknz. Resim 1, 1.1). Turboların yapısı ve fonksiyonuna baÄŸlı olarak motorda çalışması sırasında bir ömrü vardır. Pratikte, turboların zamansız, vaktinden önce arızalanmasına sebebiyet verebilecek çeÅŸitli risk faktörleri vardır. Arıza durumunda baÅŸarılı bir tamir ve rektifiye sürecinin ön koÅŸulu, oluÅŸan arızanın kök sebebini bulmaktır. Aksi durumda yeni takılan turboda kısa zamanda uygunsuz çalışmaya ve arıza vermeye baÅŸlayabilir. Bu broÅŸürde oluÅŸabilecek bazı problemleri ve olası kök sebeplerini sizlere yardımcı olması açısından açıklayacağız.

turbo1.png
ee.jpg

          Resim 1 - Turbonun Yapısı

yy1.png
yy2.png

Resim 1.1 – Turbo Yatakları

  1. Uygunsuz-Yetersiz Yağlama Şartları:

Yetersiz yaÄŸlama turboların arıza vermesine sebebiyet veren en önemli etkenlerdendir. YaÄŸlama ÅŸartları bozulduÄŸunda turbolarda arıza meydana gelmesi kaçınılmazdır. Bunun en büyük sebebi yüksek hızlarda çalışmalarıdır.

Etkiler:

Turbonun yatağında oluÅŸacak hasar nedeni ile emiÅŸ ve egzoz çarkları turbo yuvasına çarpabilir. Bu etki turbo yuvasında aşınma izleri varsa ve çark da deformasyon varsa anlaşılabilir. (Bknz. Resim 2)

çark1.jpg
çark2.jpg
Resim 2 – Yuvasına temas etmiÅŸ çark
  • Turbo mili karışık yaÄŸlama durumlarından dolayı uygunsuz dönerse, turbonun emiÅŸ basıncı düÅŸer ve motorun performansı azalır.

  • Turbo hava emiÅŸinin yetersiz olması, egzozdan siyah duman çıkmasını saÄŸlayabilir. Çünkü gönderilen yakıta karşılık yeterli hava yanma odasına gidemeyecektir. Bu da zengin hava-yakıt karışımının bozulduÄŸu anlamına gelir.

  • Yetersiz yaÄŸlama olduÄŸunda, sürtünme kaynaklı oluÅŸan ısı nedeni ile turbo mili ve yatağı arasındaki yüzeyde renk deÄŸiÅŸimi meydana gelebilir. EÄŸer oluÅŸan sıcaklık ciddi seviyelere ulaşırsa yatak malzemesi ÅŸaft yüzeyine yapışmaya baÅŸlayabilir. (Bknz. Resim 3)

çark3.jpg

                                         Resim 3 – Turbo Milinde Renk DeÄŸiÅŸimi ve Yatak Malzemesinin Sıvaması

​

  • Turbonun mili kırılmış ise bu bize turboya uzun süreli yeterli yağın ulaÅŸmadığını gösterir. Åžaft aşırı ısınarak özelliÄŸini yitirir ve en sonunda kırılır. (Bknz. Resim 4)

  • Turbo milinin dönüÅŸü, yetersiz yaÄŸlama sebebi ile yatağının içinde aniden durursa, emiÅŸ çarkı kilit somunu gevÅŸeyebilir. Kilit somunu gevÅŸek olan turbo erken hasara uÄŸrar. Bu somuna dikkat edilmelidir. Normalde turbo çalışırken gevÅŸemez ancak dengesiz dönüÅŸ, vibrasyon, yaÄŸ yetersizliÄŸi olduÄŸunda meydana gelebilir.

  • Uygunsuz yaÄŸlama kaynaklı oluÅŸan aşırı ısı nedeni ile turbo mili yatağının içi karbonize olabilir.

  • Yetersiz yaÄŸlama kaynaklı özelliÄŸi gitmiÅŸ turbo mili yatakları, milin aşırı oynamasına sebebiyet verir. Milin dönüÅŸündeki dengesizlik hareketleri, radyal yatakların kırılmasına yol açar. (Bknz. Resim 5)

çark4.jpg
çark5.jpg

   Resim 4 – Kırılan Turbo mili                                                  Resim 5 – Kırılmış Radyal Yatak

Sebepler:

  • Motor içinde yaÄŸ seviyesinin düÅŸük olması. Bu durumda turbo yetersiz yaÄŸlama ve soÄŸutma yaÅŸar.

  • Turboya gelen yaÄŸlama kanallarında ve yatak yuvası yaÄŸlama deliklerinde aşırı karbon birikmesinden dolayı tıkanmaların meydana gelmesi.

  • Motor çalıştırılıp soÄŸuk olduÄŸunda ani olarak yüksek hızlara çıkartılırsa turbo miline yeterli yaÄŸ ulaÅŸmaz ve zarar görür.

  • YaÄŸlama hatlarında olası bir kirlilik veya sızdırmazlık elemanı parçası olması durumunda yaÅŸanacak yetersiz yaÄŸlama.

  • Ä°deal motor yağına göre daha viskoz-kalın yağın kullanılması durumunda, turboya olması gerekenden daha geç yaÄŸ ulaşır ve problem yaratır. Ä°deale göre daha az viskoz-daha ince yaÄŸ kullanıldığında turboya giden yağın taşıyıcılığı düÅŸer ve karışık yaÄŸlama ÅŸartları altında mil yatağında döner.

  • YaÄŸ soÄŸutucunun tıkalı olması.

  • YaÄŸ pompasının aşınması.

 

Önlemler:

  • Motorun sürekli istenilen seviyede ve özellikte yaÄŸ saÄŸlaması gereklidir.

  • Sadece araç üreticisinin belirttiÄŸi özellikte yaÄŸ kullanılmalıdır.

  • Kısa mesafeli sürüÅŸlerden kaçınılmalıdır.

  • Araç üreticisinin önerdiÄŸi bakım periyotlarına uyulmalıdır.

  • Yüksek güvenilirliÄŸi ve kalitesi olan filtreler tercih edilmelidir.

  • Araca uyumlu turbo montaj kiti kullanılmalıdır.

  • EÄŸer biodizel veya bitkisel kaynaklı yakıt kullanımı yapılıyorsa, bakım periyotları zaman aralığı önerilenin yarısına indirilmelidir.

  • Yeterli yaÄŸ basıncı var mı, yaÄŸ turboya ulaşıyor mu kontrol edilmelidir.

​

  1. Kontamine Yağ Kullanımı:

 

Yağın içindeki kirlilikler, kurum, yakıt, soÄŸutma sıvısı veya aşınmış metal parçaları yağın kontamine olmasına kirlenmesine yol açarlar. Turbolar yüksek hızla döndükleri için, yağın içinde olası küçük bir parça bile hasara yol açabilir.

Etkiler:

  • Yağın içindeki ufak bir partikül, turbo radyal yatak yüzeyini (Bknz. Resim 6), sızdırmazlık segmanlarını çizebilir, iz yapabilir. Özellikle türbin tarafında sızdırmazlık elemanı zarar görürse, yaÄŸ türbin tarafına dolar ve yaÄŸ tüketimi artar. (Bknz. Resim 7)

radyal.jpg
mil.jpg
Resim 6 – Radyal yatak yüzeyindeki izler
Resim 7 – Türbin tarafında karbonize olmuÅŸ yaÄŸ
  • Yatağın yüzey aşınması olursa içinde dönen mil sallantı yapar ve sonunda mil kırılabilir.

  • Turbo mili yatak yeri kontaminasyonlar tarafından çizilebilir ve problem yaratabilir. (Bknz. Resim 8)

mil2.jpg

Resim 8 – Hasar görmüÅŸ ÅŸaft yatak yeri

Sebepler:

  • Bakım periyotlarına uyum saÄŸlanmamışsa, yaÄŸ fitresi dolar ve bypass valfinin açılması ile partiküller sisteme karışır.

  • EÄŸer Silindir kapak contası veya yaÄŸ soÄŸutucuda sızıntı varsa yağın içine soÄŸutma sıvısı karışır ve yağın taşıyıcılık ve akışkanlık özellikleri etkilenir.

  • Motor yenilendiÄŸinde, rektifiye edildiÄŸinde montaj öncesinde iyice temizlenmediyse, yapılan iÅŸlemlerden gelen kirlilikler yaÄŸlama sistemine karışır.

  • Intercooler – hava soÄŸutucu kontrol edilmemiÅŸtir. Bir önceki arızada hava soÄŸutma intercooler ekipmanına motor yağı ve sürtme kaynaklı talaÅŸ parçaları dolmuÅŸ olabilir. Bu sebeple arıza sonrası bu hava soÄŸutucular kontrol edilmeli, gerekli ise deÄŸiÅŸtirilmelidirler.

  • Motorda yanma sistemi hataları oluyorsa, yağın içine yakıt karışır ve yağın özellikleri bozulur.

Önlemler:

  • Araç üreticisinin önerdiÄŸi bakım periyotlarına uyulmalıdır.

  • Yüksek güvenilirliÄŸi ve kalitesi olan filtreler tercih edilmelidir.

  • Sadece araç üreticisinin belirttiÄŸi özellikte yaÄŸ kullanılmalıdır.

  • Turbo deÄŸiÅŸtirildiÄŸinde, hasar görüp revize olduÄŸunda, intercooler, yaÄŸ filtresi ve hava filtresinin deÄŸiÅŸtirilmesi kuvvetle önerilir.

  • Hava filtresinin yuvası ve gelen hava hattı temizlenmelidir.

 

  1. Turboda YaÄŸ Kaçağı:

 

EÄŸer motor artan yaÄŸ tüketimi sergiliyorsa, egzozdan mavimtırak duman çıkartmaya baÅŸlamış ise turbodan ÅŸüphelenilmesi kaçınılmazdır.

​

Etkiler:

  • YaÄŸ, turbonun türbin veya kompresör tarafından çıkabilir

  • Egzozdan mavimtırak duman çıkabilir

  • Hava emiÅŸ yolları özellikle intercoolerda yaÄŸ toplanabilir.

  • Motor güçten düÅŸmüÅŸtür

  • Kontrolsüz biçimde aşırı hızlanmalar olur ve buna intercoolerda toplanan yaÄŸ sebebiyet verir. Aniden aşırı hava salınımı yapar.

Sebepler:

  • Turbo yaÄŸ dönüÅŸ yolları aşırı kurum nedeni ile tıkanmış ise yaÄŸ turbodan geri dönemez. (Bknz. Resim 9) Bu tıkanıklığın ana nedeni motorda aşırı ısı oluÅŸması, yaÄŸ kalitesinin kötü olması veya yaÄŸ giriÅŸ, dönüÅŸ çıkışlarında sıvı sızdırmazlık malzemesi kullanılmasıdır. Bu durumda turboya gelen yaÄŸ ya kompresör tarafına ya da türbin tarafına giderek diÄŸer ekipmanlara zarar verir. Bundan dolayı intercooler önemli, türbin tarafında kaçak olursa EGR sistemi problem yaÅŸayabilir.

karbon.jpg

Resim 9 – Karbonize olmuÅŸ tıkalı yaÄŸ dönüÅŸ hattı

  • Blok içinde aşırı gaz kaçağı nedeni ile (segmanlardan bloÄŸa geçen gaz) veya blok havalandırma sisteminde tıkanıklık olması durumunda aşırı basınç oluÅŸmaya baÅŸlar. Bu basınç turbo yaÄŸ dönüÅŸ yollarına ulaÅŸacaktır. Bu da yaÄŸ dönüÅŸünün tıkanmasına ve yine yağın türbin veya kompresör tarafına kaçmasına sebebiyet verecektir.

  • Motora gereÄŸinden fazla yağın doldurulması. EÄŸer fazla yaÄŸ kullanılırsa, krankın dönüÅŸü ve yaÄŸa çarpmasıyla yaÄŸda köpürme oluÅŸur. Bu da yağın uzak noktalara gitmesinde ve dönüÅŸünde problem yaratır, akışa bariyer oluÅŸturur.

Önlemler:

  • Motor yağı belirtilen maksimum seviyeye uygun doldurulmalıdır.

  • Sadece araç üreticisinin belirttiÄŸi özellikte yaÄŸ kullanılmalıdır.

  • Turbo yaÄŸ dönüÅŸ yolları ve blok ile baÄŸlantıları kontrol edilmelidir. Revizyon sırasında bu yolların deÄŸiÅŸtirilmesi önerilir, riski azaltır.

  • Blok havalandırması kontrol edilmeli gerekli ise yenilenmelidir.

  • Piston ve segmanları aşınma durumuna karşı kontrol edilmeli ve gerekli ise deÄŸiÅŸtirilmelidir.

  • Turbo deÄŸiÅŸtirildiÄŸinde, hasar görüp revize olduÄŸunda, intercooler, yaÄŸ filtresi ve hava filtresinin deÄŸiÅŸtirilmesi kuvvetle önerilir.

  • Sızdırmazlık saÄŸlaması için sıvı conta, silikon kullanımından kaçınılmalıdır.

 

  1. Yabancı Nesne Hasarı:

 

EÄŸer turbo emiÅŸ veya egzoz sistemine toz, kum, segman parçaları, ErimiÅŸ piston parçaları, supap parçaları gibi yabancı maddeler ulaşırsa, turbo yüksek hızlarda döndüÄŸü için hasar görür. Intercooler da bu etkiden dolayı hasar görebilir.

Etkiler:

  • Bu hatadan dolayı türbin çarkı hasar görebilir.

  • VTG turbolarda hava yönlendirme plakası eÄŸilebilir, ciddi hasar görebilir ve karbonize olabilir. Bu da önemli güç kaybı yaratır. (Bknz. Resim 10)

  • EmiÅŸ çarkı bu tür yabancı maddelerden çok etkilenir. Çark kanatları aşınma gösterir. Ayrıca emiÅŸ kanatçığı hava geçiÅŸ yuvası da zarar görebilir. (Bknz. Resim 11)

  • Hava emiÅŸ hattında yoÄŸunlaÅŸma kaynaklı buz oluÅŸumu olduÄŸunda, turbo emiÅŸ çarkının buzla karşılaÅŸan ilk çarkı bu tür durumda hasar görür. Çünkü buz daha yüksek hızla dönen çarka ilk temasında uzaklaşır. Ama çarka çarpan kısım hasar görebilir. (Bknz. Resim 12)

çark6.jpg
çark7.jpg
çark8.png

Resim 10 – Hava Yönlendirme                                     Resim 11 – Yabancı Partikül Kaynaklı                    Resim 12 – Buz kaynaklı sadece 1

Plaka Hasarı                                                                             Hava EmiÅŸ Çarkı Hasarı                                                     adet çarkın hasar

Sebepler:

  • Kopan segman veya supap parçalarının emme manifoldu vasıtasıyla turbo türbinine ulaÅŸması.

  • EmiÅŸ kısmında oluÅŸacak sızıntılar veya hava filtresinin bakım periyotlarında deÄŸiÅŸtirilmemesi, kalitesiz filtre kullanımı.

  • SoÄŸuk kış günlerinde yoÄŸunlaÅŸmadan dolayı hava emiÅŸ hattında buz oluÅŸumu.

Önlemler:

  • Hava emiÅŸ hattında kesinlikle sızıntı olmamalıdır. Filtrelenmeden hava giriÅŸi kabul edilemez. Tüm ekipmanların sıkı olarak baÄŸlantılı olması gereklidir.

  • Hava emiÅŸ hattı söküldüÄŸünde veya herhangi bir iÅŸlem yapıldığında gevÅŸek hiçbir ekipman kalmamalıdır.

  • Hava filtresi önerilen periyotlarda deÄŸiÅŸtirilmelidir. Normale göre daha kirli ortamlarda çalışan motorlarda bu sıklık arttırılabilir. Hava filtresi deÄŸiÅŸtirildiÄŸinde yuvası ve hava emiÅŸ kanalları iyice temizlenmelidir.

  • Çok kısa aralıklarla yapılan sürüÅŸlerden kaçınılmalıdır.

 

  1. Aşırı Egzoz Sıcaklıkları ve Turboya Zararı:

 

Her turbo belli bir limit sıcaklık aralığında çalışacak ÅŸekilde dizayn edilirler. EÄŸer bu limitler aşılırsa, turbo birkaç saniye içinde hasara uÄŸrar.

Etkiler:

  • Turbonun yuvasında çatlaklar meydana gelebilir. (Bknz. Resim 13)

türbin.png

Resim 13 – Türbin yuvasındaki çatlak

  • YaÄŸ kanallarının kurum tutması, karbonlaÅŸması artar. Bu durumda turbo yaÄŸ giriÅŸ kanalları tıkanır ise, yaÄŸ ulaÅŸmaz ve turbo hasar görür. Aynı ÅŸekilde turbo yaÄŸ dönüÅŸ yolu tıkandı ise daha önceki maddelerde de belirttiÄŸimiz gibi yaÄŸ turbodan (emiÅŸ veya egzoz bölümlerinden) dışarı çıkar ve diÄŸer parçalara zarar verir.

Sebepler:

  • Turbonun ayarları ile oynanması, yanlış ayar yapma

  • Motorun içinde yanma sistemi hatalarının meydana gelmesi. En çok turbo yaÄŸ yollarının tıkanmasına sebebiyet veren etkendir.

  • EGR valfinin düzgün çalışmaması. Bu valf arızalı olursa, Turbonun türbin tarafında orantısız karbonlaÅŸmaya sebebiyet verebilir.

Önlemler:

  • Turbo ancak kendi orijinal ayarları ile daha önce turbo kullanılan araçlarda kullanılmalıdır. Teknik modifikasyonların yapılması önerilmez.

  • Motor full yükleme, aşırı gaz altında uzun süre çalıştırılmamalıdır. SoÄŸuması için zaman tanınmalıdır.

  • EGR valfi kontrol edilmelidir. Valf kapanmayı reddediyorsa karbon ile dolmuÅŸtur. Bu valf rahat açılıp kapanmalıdır.

  • Yanma sisteminde bir hasar varsa kök sebebi bulunmalı ve giderilmelidir.

 

 

  1. Aşırı Hız:

 

Her turbo belli bir limit hız aralığında çalışacak ÅŸekilde dizayn edilirler. EÄŸer bu limitler aşılırsa, turbo birkaç saniye içinde hasara uÄŸrar.

Etkiler:

  • Turbonun emiÅŸ çarkının arkasında küçük çukurcuklar meydana gelebilir. Kullanılan malzeme ki genel alüminyum esaslıdır, yüksek hızlardan dolayı kalıcı hasara uÄŸrayabilir. Malzeme olarak akışa baÅŸlar yani ÅŸekil deÄŸiÅŸtirir ve dış çapı büyüyebilir. Hız daha da artarsa, çark yuvasına sürter ve kırılana kadar süreç devam eder. (Bknz. Resim 14), (Bknz. Resim 15)

çark9.jpg
çark10.jpg

Resim 14 – Çark arkasındaki çukurcuklar                Resim 15 – Kırılmış EmiÅŸ Çarkı

Sebepler:

  • Ä°zin verilen hız limitleri aşılmıştır.

  • Turbonun ayarı ile oynanmıştır.

  • VTG turbolarda hava yönlendirme plakası, karbonlaÅŸma nedeni ile düÅŸük hız pozisyonunda kalmıştır. Bu durumda motorun hızı arttırıldıkça turbo aşırı hız limitlerine girer. Çünkü yeterli hava saÄŸlanamaz.

  • Pnömatik veya elektriksel kontrol (ECU) parçalarında hata vardır.

Önlemler:                                                                                 

  • Turbo ancak kendi orijinal ayarları ile kullanılmalıdır.

  • Motor ful yükleme, aşırı gaz altında uzun süre çalıştırılmamalıdır. SoÄŸuması için zaman tanınmalıdır.

  • Sadece araç üreticisinin tanımladığı motor yağı kalitesi kullanılmalıdır.

bottom of page